advertentie BANNER-TOP-Adverteren bij Omroep HadM

Afbeelding van Zweeds woonwarenhuis in Horst, gemaakt met AI

Zweeds woonwarenhuis blijkt sociaal experiment over fake news voor documentaire

Het nieuws van het Zweeds woonwarenhuis in Horst blijkt een sociaal experiment voor een documentaire. Met dit experiment werd aangetoond hoe gemakkelijk fake news te verspreiden is en hoe ontvankelijk het publiek is voor dergelijke berichtgeving. Daarnaast was het doel om de kwetsbaarheid van moderne nieuwsverspreiding te onderzoeken en de impact van nepnieuws op het publiek in kaart te brengen.

Het initiatief komt van Omroep Horst aan de Maas in samenwerking met het onafhankelijk onderzoeksbureau Digitale Opsporing.

Verbazingwekkend
Het bericht over de komst van een Zweeds woonwarenhuis werd strategisch geplaatst in verschillende nieuwsbronnen en op sociale media. De respons was verbazingwekkend, met een groot aantal mensen die het nieuws serieus namen en erop reageerden. Het experiment toonde aan hoe snel en gemakkelijk nepnieuws zich kan verspreiden, zelfs zonder concrete feiten om het te ondersteunen.

Ikea
Eén van de opvallende aspecten van het experiment was het feit dat de naam van het Zweedse warenhuis, Ikea, nooit expliciet werd genoemd in het nieuwsbericht. Desondanks associeerde het publiek het onmiddellijk met de populaire meubelwinkel. Dit wijst op de kracht van suggestie en de neiging van mensen om gaten in informatie in te vullen op basis van bestaande kennis en aannames.

De onderzoekers benadrukken dat het doel van het experiment niet was om mensen voor de gek te houden, maar om bewustzijn te creëren over de risico's van het verspreiden en geloven van nepnieuws. Alle afbeeldingen, teksten en persberichten zijn gemaakt door AI.

Docu Fabriek
Het volledige proces, de lancering van het bericht, de reacties van het publiek en de uiteindelijke onthulling is vastgelegd op camera. Hiervan is een documentaire gemaakt. Deze is te zien op zondag 24 maart tijdens het Docu Fabriek Festival in ’t Gasthoês in Horst. Dit is een initiatief van documentairemaker Ruud Lenssen waarin een aantal jonge mediamakers in een periode van een half jaar een documentaire maken. Niels van Rens, hoofdredacteur van Omroep Horst aan de Maas, deed mee met het project en komt nu met de documentaire over fake news.

Deze documentaire is een initiatief van Omroep Horst aan de Maas en Digitale Opsporing. De gemeente Horst aan de Maas staat hier uiteraard buiten en heeft niets van doen met het sociaal experiment

Laat je reactie achter

advertentie BANNER-GECENTREERD-SAM OFFICE
Wittenhorst vindt in Peter van Osch nieuwe hoofdtrainer JO19-1

Wittenhorst vindt in Peter van Osch nieuwe hoofdtrainer JO19-1

Wittenhorst vindt in Peter van Osch nieuwe hoofdtrainer JO19-1

Vanaf seizoen 2024-2025 is Peter van Osch de nieuwe hoofdtrainer van JO19-1. Hij zal de verantwoordelijkheid hebben over de trainingen en wedstrijden van dit belangrijke elftal binnen Wittenhorst.

Wereldpaviljoen Steyl Venlonaer van ’t Jaor 2023

Wereldpaviljoen Steyl Venlonaer van ’t Jaor 2023

De eretitel Venlonaer van ’t Jaor 2023 is toegekend aan Wereldpaviljoen Steyl, zo werd vrijdagavond bekend gemaakt. Het initiatief voor het Wereldpaviljoen komt uit de koker van voorzitter René Poels uit Meerlo.

Fietsster neemt A73 richting Venlo

Fietsster neemt A73 richting Venlo

Agenten hebben in Horst zaterdagavond een fietsster van de snelweg geplukt. De vrouw was de oprit Horst Noord opgereden, om via de A73 richting Venlo te rijden.

Zilveren KBO-onderscheiding voor Mia van Enckevort en Wiel Francken

Zilveren KBO-onderscheiding voor Mia van Enckevort en Wiel Francken

Mia van Enckevort en Wiel Francken werden vrijdagavond door Simone Gerono-van Bun, de directrice van KBO-Limburg, verrast met de zilveren KBO-onderscheiding.

Sparta’18 oppermachtig tegen MVC'19

Sparta’18 oppermachtig tegen MVC'19

MVC’19 uit Maasbree heeft vrijdag 26 april kansloos verloren tegen Sparta’18 uit Sevenum.

Cheques AMUSE 2024 overhandigd aan twee goede doelen

Cheques AMUSE 2024 overhandigd aan twee goede doelen

Het culinaire evenement Amuse 2024 heeft in totaal 14.000 euro opgehaald en dit bedrag gaat naar GedraagOw en Mijn Masker Af. Vrijdag werden de cheques overhandigd.

advertentie BANNER-GECENTREERD-SAM OFFICE
Zilveren KBO-onderscheiding voor Mia van Enckevort en Wiel Francken

Zilveren KBO-onderscheiding voor Mia van Enckevort en Wiel Francken

Mia van Enckevort en Wiel Francken werden vrijdagavond door Simone Gerono-van Bun, de directrice van KBO-Limburg, verrast met de zilveren KBO-onderscheiding.

Sparta’18 oppermachtig tegen MVC'19

Sparta’18 oppermachtig tegen MVC'19

MVC’19 uit Maasbree heeft vrijdag 26 april kansloos verloren tegen Sparta’18 uit Sevenum.

Cheques AMUSE 2024 overhandigd aan twee goede doelen

Cheques AMUSE 2024 overhandigd aan twee goede doelen

Het culinaire evenement Amuse 2024 heeft in totaal 14.000 euro opgehaald en dit bedrag gaat naar GedraagOw en Mijn Masker Af. Vrijdag werden de cheques overhandigd.