Toename elektrische auto's, te kort aan openbare laadpalen
Begin 2021 waren er in Limburg gemiddeld 1,6 publieke laadpunten per 1000 huishoudens. De gemeente Horst aan de Maas zit er íets onder: daar zijn gemiddeld 1,3 laadpunten per 1000 huishoudens
Ondanks de flinke stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk op laadpalen toe doordat het aantal elektrische auto’s sneller groeit dan het aantal laadpunten. Dit en meer blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Gemeentes om ons heen
Gekeken naar naar openbare laadpunten in omliggende gemeentes, allemaal omgerekend naar aantal per 1000 huishoudens, staat de gemeente Bergen bovenaan. Hier staan 2,7 publieke laadpunten per 1000 huishoudens. In de gemeente Venray is dat met 2,6 iets lager, voor Deurne is dat 2,5 en in Venlo is dat aantal 2,3.
In verhouding staan de gemeente Horst aan de Maas en de gemeente Peel en Maas "onderaan" de ranglijst: volgens onderzoeker Independer staan in deze gemeentes gemiddeld 1,3 publieke laadpunten per 1000 huishoudens.
Elektrische auto in trek
Ondanks de stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk daarop in Nederland toe. Het aantal elektrische auto’s op de weg stijgt namelijk veel sneller dan de beschikbare publieke laadpunten. Zo wordt het voor eigenaren steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpunten te vinden.
Elektrische auto’s zijn dan ook flink in trek: begin 2019 reden er nog 44.984 van rond in Nederland, maar in twee jaar tijd is dit al uitgegroeid naar 182.481 elektrische auto’s.
Laat je reactie achter