Toch treinen bij extreem winters weer met nooddienstregeling
Nieuwe plannen voor de dienstregeling bij winters weer moeten ervoor zorgen dat het spoorverkeer beter kan blijven rijden onder winterse omstandigheden.
Dat meldt de NS vrijdagochtend, die de plannen samen met spoorbeheerder ProRail en regionale vervoerders maakte.
Problemen snel oplossen
De dienstregeling kan bij winters weer zowel op landelijk als regionaal niveau worden aangepast. Daarmee moet meer ruimte ontstaan om problemen op het spoor snel op te lossen. De te nemen maatregelen zijn afhankelijk van de weersverwachting en de regio
waar winters weer wordt verwacht, aldus de NS.
Wissels buiten gebruik
De NS noemt daarbij concrete voorbeelden.
Zo stelt ProRail bij zwaar winters weer 55 procent van de wissels buiten gebruik. Wissels zijn namelijk extra kwetsbaar bij flinke vorst. De NS zegt dan met een speciale winterdienstregeling toch nog zo'n 93 procent van de reizigers op hun bestemming te kunnen brengen.
Nieuw is dat de NS in het geval van code rood van het KNMI een speciale 'nooddienstregeling winter'in wil kunnen zetten. Daarmee moeten mensen met een cruciaal beroep op de plaats van hun bestemming kunnen komen. Alle andere reizigers worden opgeroepen niet met de trein reizen.
Regionale verschillen
Bij regionaal zwaar winters weer willen de NS en de regionale vervoers de dienstregeling van een specifieke regio los kunnen koppelen van de landelijke winterdienstregeling.
Daardoor ligt niet meteen het hele netwerk plat. Limburg is ingedeeld in de regio Zuidoost Nederland, waar ook Eindhoven onder valt. De Maaslijn loopt vanuit Zuidoost Nederland over in de regio Zuid Nederland, waar Nijmegen bij hoort.
De overschakeling naar een ander soort dienstregeling wordt een dag van te voren bekendgemaakt door de NS en de regionale vervoerders.
Laat je reactie achter