Organiseren van evenementen makkelijker gemaakt
De gemeente gaat het organiseren van evenementen makkelijker maken. De eerste verbetering is de informatieverstrekking op de eigen website.
Tegen de zomervakantie van 2020 moet er een nieuw evenementenbeleid liggen.
Input
Begin juni was het evenementenbeleid onderwerp van gesprek tussen gemeente en zo’n 60 organisatoren van evenementen in Horst aan de Maas. De belangrijkste uitkomst was dat met name de wijze waarop een evenementenvergunning aangevraagd moet worden voor ongemak zorgt.
Website
Vanaf maandag is de informatieverstrekking bij het onderdeel evenementen op de website van de gemeente verbeterd. Organisatoren vinden hier voortaan alle relevante informatie, zoals handige tips, links en regels. Het aanvraagformulier is aangepast en ook het papieren formulier is hier weer te downloaden. Ook is op de website een evenementenchecker ingebouwd. Deze geeft antwoord op de vraag of een vergunning aangevraagd moet worden of volstaan kan worden met een melding.
Evenementenkalender
De gemeente gaat ook werken met een evenementenkalender. Zo kan er vroegtijdig gesignaleerd worden of er meerdere evenementen tegelijk zijn en of dat tot problemen leidt. Omdat dit het eerste jaar is, kunnen organisatoren tot 1 januari hun evenement aanmelden voor deze kalender.
Volgende fase
In de tweede fase gaat de gemeente, samen met de provincie Limburg, aan de slag om te kijken welke regels en voorschriften uit een vergunning kunnen vervallen of waar scherper op moet worden toegezien. In de derde en laatste fase van de aanpak komt de burgemeester met nieuw evenementenbeleid. Palmen verwacht geen grote beleidswijzigingen door te hoeven voeren en wil vooral ruimte voor maatwerk houden.
De gemeente heeft de nieuwe werkwijze laten testen door een panel van evenementenorganisatoren.
Laat je reactie achter