Nep-bankmedewerkers proberen ouderen op te lichten
Nep-bankmedewerkers proberen ouderen uit de gemeente 'Horst aan de Maas' en de gemeente 'Peel en Maas' op te lichten.
De afgelopen maand zijn er tien meldingen binnengekomen van oplichting of een poging tot oplichting waarvan drie deze week.
Werkwijze
In veel gevallen bellen deze oplichters hun slachtoffer met het verhaal dat ze van de bank zijn. Er worden dan via de telefoon persoonlijke gegevens gevraagd. Vervolgens komt er iemand langs om de bankpas op te halen.
U kunt gebeld worden door een nummer dat hetzelfde is als dat van uw bank. Via een omweg kunnen oplichters namelijk dit nummer gebruiken. Maar als u wordt gebeld weet dan dat de bank nooit om persoonlijke gegevens zal vragen.
Wat kunt u doen aan de telefoon?
- Geef nooit uw pincode, wachtwoord of andere persoonlijke gegevens
- Noteer het nummer waardoor u gebeld bent en geef dit door aan de politie of www.fraudehelpdesk.nl
- Zoek contact met de lokale vestiging van uw bank via de officiële contactgegevens
Wat als er iemand bij u langs komt?
Uw bank zal nooit uw pas op komen halen. Als het nodig is, blokkeert de bank uw pas op afstand en krijgt u vanzelf een nieuwe pas. Geef dan ook nooit uw persoonlijke bankpas aan iemand anders. Staat er iemand aan de deur om uw pas op te halen? Bel dan direct 112.
Slachtoffer?
Bent u ook slachtoffer geworden van soortgelijke oplichting? Doe dan aangifte. U kunt contact opnemen via 0900 - 8844 voor een afspraak.
Bespreek dit onderwerp met ouderen binnen onze samenleving. Juist deze zijn een gewild doelwit van deze oplichters. Let een beetje op jezelf en elkaar.
Laat je reactie achter