Grotere opzet
Dit jaar koos de school voor een grotere opzet dan de succesvolle kerstrun van vorig jaar. Naast het hardlopen, werd een sfeervolle kerstmarkt geïntroduceerd waar leerlingen hun eigen gemaakte producten verkochten. “We wilden dit jaar een stap verder gaan. De kerstrun was al een succes, maar met de toevoeging van de kerstmarkt bieden we meer mogelijkheden om geld in te zamelen,” aldus een docent.
Goede doelen
De opbrengst van het evenement wordt verdeeld over drie goede doelen: Stichting Gedraag Ow, Stichting Nativitas en Vrienden van Christoffel. Daarnaast wordt een deel van de opbrengst gebruikt voor de school zelf, bijvoorbeeld voor het aanschaffen van spelmateriaal voor de leerlingen.
Stichting Gedraag Ow was goed vertegenwoordigd op het evenement. Ze verkochten onder andere mutsen, bidons en kerstkaarten. “Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen onze producten kopen en daarmee bijdragen aan ons doel,” vertelt Gedraag Ow. Veel leerlingen liepen rond met de kerstmuts met #gedraagow erop.
Stichting Nativitas bracht hun missie ook onder de aandacht. Deze organisatie ondersteunt vijf kinderhuizen en een meisjesinternaat op het Indonesische eiland Flores. “We hebben jarenlang een speculaasactie georganiseerd, maar die stopte tijdens corona. Dit evenement is een geweldige kans om de samenwerking met de school nieuw leven in te blazen,” legt een vertegenwoordiger van Nativitas uit.
Themaweek
Tijdens de themaweek voorafgaand aan het evenement werkten leerlingen aan producten die verkocht werden op de kerstmarkt, zoals kerstboompjes en kaarsen. Ook zorgden zij voor de aankleding van de markt. “Het is mooi om te zien hoe creatief de leerlingen zijn geweest en hoe goed de verkoop gaat,” aldus een docent.
Hoeveel geld er is opgehaald is nog niet bekend.