advertentie BANNER-TOP-Adverteren bij Omroep HadM

Waarom zijn elektrische auto's minder populair in Limburg?

In Limburg schaffen relatief weinig inwoners een (volledig) elektrische auto aan. Het aantal elektrische auto's in onze provincie ligt dan ook fors lager dan het landelijk gemiddelde. Hoe kan dat?

Zo'n 3,2 procent van alle auto's die in Limburg rondrijden, is volledig elektrisch of plug-in hybride. Dat blijkt uit data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lager aantal auto's
Per 1 januari 2022 reden er in Limburg bijna 10.500 volledig elektrische auto's rond.
Dat is relatief gezien weinig en slechts een fractie van de ongeveer 250.000 elektrische auto's in het hele land. Zou je het aantal elektrische auto's evenredig over alle 12 provincies verdelen, dan zouden er in Limburg 1/12 van een kwart miljoen, dus zo'n 23.000 elektrische auto's moeten rondrijden. Meer dan twee keer zoveel als nu het geval is. Uit de gegevens van het CBS blijkt dat Limburg niet de enige landelijke provincie is met verhoudingsgewijs weinig elektrische auto's. Wel neemt de sterkte van de verschillen tussen provincies langzaam af.

Daarnaast waren in Limburg bijna 9.400 auto's plug-in hybrides, die aangedreven kunnen worden met fossiele brandstof én elektriciteit. Dit is wel wat evenrediger verdeeld:
in Limburg rijdt 6,5 procent van alle hybride auto's in Nederland. Het merendeel van de wagens gebruikt echter een klassieke brandstof: benzine, diesel of lpg. Dat zijn er in Limburg meer dan 603.000.

Minder publieke laadpunten
Dat er een kleiner aantal elektrische auto's rondrijdt in Limburg, zie je ook terug in het aantal publieke laadpunten. In veel gemeenten is vaak maar één laadpunt beschikbaar voor 300 of meer huishoudens. Dat blijkt uit een analyse die de NOS en de regionale omroepen maakten op data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De NAL wil uiteindelijk in Nederland tenminste één laadpunt binnen ieder gebied van 500 bij 500 meter met ten minste 125 huishoudens. In Limburg lukt dat in minder dan de helft van de gevallen: slechts 48 procent van de gebieden voldoet. Het gaat daarbij niet om semipublieke laadpunten. Die zijn openlijk toegankelijk maar op een private locatie, bijvoorbeeld bij een tankstation.

Per Limburgs laadpunt zijn er momenteel gemiddeld zo'n 8,3 elektrische auto's. In Zuid-Holland is dat wel anders: daar kunnen bezitters van een elektrische auto's veel makkelijker hun batterij opladen. Voor elke 3,9 elektrische auto's is daar een laadpunt beschikbaar. In Noord- en Zuid-Holland is vrijwel overal minstens één laadpunt beschikbaar per 100 huishoudens.

Overigens schat de NAL dat er in maart 2023 zo'n 20.100 thuislaadpunten waren in Limburg.

Hoe kan dat?
Directeur Roland Ferwerda van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur ziet een paar verklaringen voor het lagere aantal openbare laadpalen en elektrische auto's in Limburg en andere landelijke provincies.
Om te beginnen wonen mensen hier ruimer. Vaak hebben ze een oprit en daarmee de mogelijkheid een privé-laadpunt aan te leggen. Daarnaast is gemiddeld het welvaartsniveau lager, waardoor minder elektrische auto’s - doorgaans duurder dan benzineauto’s - worden gekocht. Daarom krijgen gemeenten minder aanvragen voor een laadpunt. Ten slotte zijn er minder grote bedrijven gevestigd. Daardoor zijn er ook minder leaserijders, in het algemeen de eersten die om laadmogelijkheden vragen.

Vergroten netwerk
Mogelijk is er verder sprake van een wisselwerking en wordt het aantal laadpalen in de omgeving ook meegewogen in de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen.
Hoe dan ook wordt er gewerkt aan het verhogen van het aantal publieke laadpunten in Limburg, bijvoorbeeld door Vattenfall. Daaraan heeft onze provincie in 2020 de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk besteed. Er waren 1 januari 2023 precies 2389 openbare laadpunten.

Voor eind juli 2024 moeten daar dankzij Vattenfall proactief nog 1870 laadpunten bijkomen. "Het is nog niet te zeggen hoeven laadpunten er totaal worden geplaatst, omdat er nog steeds nieuwe aanvragen van e-rijders en gemeenten binnenkomen", geeft Vattenfall aan.

Laat je reactie achter

advertentie BANNER-CENTRAAL-Inter Chalet
Gemeente geeft 100.000 euro uit aan vitale kernen

Gemeente geeft 100.000 euro uit aan vitale kernen

Gemeente geeft 100.000 euro uit aan vitale kernen

De gemeente Horst aan de Maas wil gaan investeren in vitale kernen. Het College van B&W stelt voor om 100.000 euro onder te brengen in dit project.

Onderbouw De Ezelsbrug verhuist naar locatie Den Eigen

Onderbouw De Ezelsbrug verhuist naar locatie Den Eigen

De onderbouw van basisschool De Ezelsbrug in Sevenum gaat verhuizen naar de locatie Den Eigen. Daar gaan zij gezamenlijk verder met de bovenbouw.

Muzikantine organiseert viertal Pop-Up festivals in gemeente

Muzikantine organiseert viertal Pop-Up festivals in gemeente

Na onderzoek in de kernen van Horst aan de Maas kwam De Muzikantine tot de conclusie dat er meer behoefte is aan livemuziek in de dorpen zelf. Daarom organiseren ze in het komende jaar een viertal Pop-Up festivals in de gemeente. De eerste editie vindt plaats op 20 mei bij Café Maos in Swolgen.

Podcast Stille Verhalen: Loes Bongers

Podcast Stille Verhalen: Loes Bongers

Hoe blijf je rechtop staan als je man zwaar depressief en suïcidaal is? Voor Loes Bongers is het al een tijdje haar dagelijkse realiteit. Samen met haar drie kinderen staat ze aan de zijlijn van de strijd die haar man voert, maar daardoor woedt er ook een stille strijd in haarzelf.

Grote steun voor eigenaren Boscafé tijdens gemeenteraadsvergadering

Grote steun voor eigenaren Boscafé tijdens gemeenteraadsvergadering

Eigenaren van het Boscafé, Sven Nyqvist en Wouter Hoeijmakers, hebben op dinsdag 16 april ingesproken bij de gemeenteraad om hun zorgen te uiten over het voortbestaan van hun onderneming Het Boscafé. De ondernemers konden op grote steun rekenen van de bezoekers.

Kringloopwinkel Authentiek blijft open

Kringloopwinkel Authentiek blijft open

Kringloopwinkel Stichting Authentiek in Horst blijft geopend. Een maand geleden luidde de eigenaar de noodklok vanwege gezondheidsredenen.

advertentie BANNER-CENTRAAL-Inter Chalet
Podcast Stille Verhalen: Loes Bongers

Podcast Stille Verhalen: Loes Bongers

Hoe blijf je rechtop staan als je man zwaar depressief en suïcidaal is? Voor Loes Bongers is het al een tijdje haar dagelijkse realiteit. Samen met haar drie kinderen staat ze aan de zijlijn van de strijd die haar man voert, maar daardoor woedt er ook een stille strijd in haarzelf.

Grote steun voor eigenaren Boscafé tijdens gemeenteraadsvergadering

Grote steun voor eigenaren Boscafé tijdens gemeenteraadsvergadering

Eigenaren van het Boscafé, Sven Nyqvist en Wouter Hoeijmakers, hebben op dinsdag 16 april ingesproken bij de gemeenteraad om hun zorgen te uiten over het voortbestaan van hun onderneming Het Boscafé. De ondernemers konden op grote steun rekenen van de bezoekers.

Kringloopwinkel Authentiek blijft open

Kringloopwinkel Authentiek blijft open

Kringloopwinkel Stichting Authentiek in Horst blijft geopend. Een maand geleden luidde de eigenaar de noodklok vanwege gezondheidsredenen.