Normaal gesproken wordt dat tarief jaarlijks automatisch geïndexeerd op basis van de Landelijke Tarieven Index (LTI), die ook in het OV wordt gebruikt, voor 2024 is die indexering vastgesteld op 11,72 procent. Reizen in OV en Omnibuzz zou dus vanaf januari bijna 12 procent duurder worden.KlantbijdragenOm recht te doen aan het uitgangspunt bij Omnibuzz om gelijke tred te houden met het OV, zouden de klantbijdragen voor Omnibuzz in 2024 volgens de SP Horst aan de Maas dus ook niet mogen stijgen. Maar door als gevolg van het besluit in de Tweede Kamer de tarieven van het OV aan te passen (op 0 procent te zetten) gaan de tarieven van OV en Omnibuzz uit elkaar lopen, ten nadele van Omnibuzz.OproepIn haar dringende oproep aan raad en college wijst de SP Horst aan de Maas er op dat veel gebruikers van het Omnibuzz-vervoer een laag inkomen hebben en dat de mogelijkheden om de kosten te kunnen beheersen voor deze groep burgers in verband met de hoge inflatie steeds moeilijker wordt. Daarbij komt dat een groot aantal reizigers van Omnibuzz te maken heeft met stapeling van kosten, zoals bijvoorbeeld de verhoging van het abonnementstarief CAK.En veel van de gebruikers kunnen om verschillende redenen geen gebruik maken van het OV, en zijn daardoor aangewezen op vervoer dat hen meer gaat kosten als de indexatie doorgaat. Ze hebben geen andere keuze volgens de SP fractie. Dat doet geen recht aan het uitgangspunt dat mensen met een beperking zodanige ondersteuning dienen te krijgen dat hun positie gelijk blijft aan de positie van mensen zonder een beperking, stelt de SP.