Deze maatregel maakt de weg minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer en moet gaan bijdragen aan een rustigere en veiligere woonomgeving. Tegelijkertijd biedt de herinrichting van de N554 verbeteringen zoals bredere trottoirs, veiligere fietsstroken en extra parkeerplaatsen in Meerlo.
Ontwerp
Sinds de overdracht van de N554 door de Provincie Limburg aan de gemeente op 1 februari 2023, is gewerkt aan een duurzaam herinrichtingsplan. Dit plan, opgesteld in samenspraak met dorpsraden, bewoners en ondernemers, richt zich op het reduceren van doorgaand verkeer en het verbeteren van de verkeersveiligheid. De weg verkeert momenteel in slechte staat en kent grote verkeersdrukte, met dagelijks bijna 10.000 voertuigen op het drukste punt. Zo’n 2.200 voertuigen hiervan zijn doorgaand verkeer zonder herkomst of bestemming in de dorpen.
Veranderingen
Het ontwerp voor de herinrichting richt zich op vier belangrijke kernpunten. Ten eerste wordt de snelheid verlaagd: buiten de bebouwde kom gaat de maximumsnelheid omlaag naar 60 kilometer per uur met verhoogde kruispunten en plateaus om snelheid te remmen. Binnen de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 kilometer per uur, ondersteund door bredere trottoirs, verhoogde kruisingen en meer ruimte voor fietsers. Ten tweede worden fiets- en voetgangersvoorzieningen verbeterd, met 2,20 meter brede fietsstroken en trottoirs van minimaal 1,20 meter breed. Daarnaast komen er extra parkeervoorzieningen, omdat er niet meer langs de weg geparkeerd mag worden. Zo komen er tien nieuwe parkeerplaatsen in Meerlo met een maximale parkeerduur van één uur tijdens winkeltijden, zodat er voldoende ruimte is voor winkelbezoekers zonder langdurige bezetting. Tot slot pakt het ontwerp waterknelpunten aan, waaronder de wateroverlast bij de Hoofdstraat in Meerlo en de Spoorstraat in Tienray. Ook zal er worden gekeken naar de parkeergelegenheid rondom IJssalon Clevers.
Resultaten
De herinrichting moet leiden tot een aantrekkelijk alternatief via de A73 en N270 voor doorgaand verkeer. Tegelijkertijd worden de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeterd door het verlagen van snelheden en snelheidsverschillen, het creëren van betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers en het herstellen van het wegdek en de fundering.
Kosten
De totale kosten voor de herinrichting worden geraamd op 6,5 miljoen. Dit wordt grotendeels gefinancierd uit de overdrachtsvergoeding van de Provincie Limburg en bestaande gemeentelijke budgetten. Extra kosten voor de aanpak van waterknelpunten worden apart gefinancierd. De uitvoering start in 2025. Voorafgaand wordt een uitgebreide informatiecampagne gehouden om bewoners en ondernemers te informeren.