Wegwijs worden in de wereld van toeslagen en verzekeringen
De afdeling thuisadministratie van Synthese en adviesloket STAP zijn volop bezig met het begeleiden van mensen bij het regelen van administratieve zaken voor onder meer de Belastingdienst en zorgverzekeraars. "Het was erg lastig om er doorheen te komen."
Horst aan de Maas kent een groep inwoners die moeilijk zijn weg vindt in de (digitale) wereld van toeslagen, verzekeringen en andere financiële zaken. Voor hen is er de afdeling thuisadministratie van welzijnsorganisatie Synthese, waarbij vrijwilligers cliënten in de thuissituatie op weg helpen met het regelen van belastingzaken, het aanvragen van een zorgverzekering of toeslagen. Soortgelijke hulp is te vinden in de bibliotheek, waar het Steun- en Adviespunt (STAP) twee keer in de week een inloopmoment heeft.
Schuldeisers
In 2019 hebben zeventig inwoners binnen de gemeente hulp gekregen van thuisadministratie. Sommigen hebben financiële zorgen, anderen hebben hulp nodig om niet in zo'n situatie terecht te komen. Camiel uit Griendtsveen is een van de mensen die door werkloosheid zijn rekeningen en schulden niet meer kon (af)betalen. Hij was ten einde raad door de veelheid aan administratieve rompslomp en bureaucratie die op hem af kwam van schuldeisers. "Het was erg lastig om er doorheen te komen."
Structuur
Camiel deed een beroep op vrijwilligers van de thuisadministratie van Synthese en STAP: het Steun- en Adviespunt in de bibliotheek. Via deze partijen kreeg hij hulp van de gemeente, bracht hij structuur en overzicht in zijn financiële situatie en is hij nu schuldenvrij.
Laat je reactie achter