Online steeds belangrijker voor Horster supermarkt
Online boodschappen doen wint nog steeds terrein en dat betekent dat supermarkten steeds meer inspelen op de trend, ook in Horst aan de Maas.
Zo breidt PLUS Lucassen in Horst het bezorggebied almaar verder uit en kunnen mensen tegen extra betaling hun boodschappen een paar uur na de bestelling al in huis hebben.
Particulieren
"Het is veel drukker geworden door de jaren heen", zegt bezorger van de Horster supermarkt Saskia Smits. "Voorheen werkte ik nog in de winkel, maar tegenwoordig ben ik nog maar met één ding bezig en dat is bezorgen." De trend wordt onderstreept door eigenaar Wil Lucassen van de PLUS in Horst. "We bezorgen al jaren aan zakelijke klanten, maar sinds de komst van de app zie je dat ook particulieren ons steeds meer weten te vinden". Lucassen schat dat de online boodschappen inmiddels zo'n drie procent van zijn totale winkelomzet zijn.
Onderzoek
Recent bleek uit de Smart Food Monitor, een nationaal onderzoek onder 7.300 Nederlanders, dat nu 21 procent van de mensen het afgelopen jaar boodschappen via internet heeft besteld. Volgens de Smart Food Monitor is het aantal mensen dat online de producten koopt, sinds 2016 verdubbeld. De belangrijkste motivatie is gemak; zo hoeven ouderen bijvoorbeeld de zware boodschappen niet meer te tillen. Voor jongeren is de tijdsbesparing die het oplevert een belangrijke reden.
Kleine kernen belangrijk
Deze ontwikkelingen worden door Lucassen en Smits gezien. Het maakt dat inwoners van kleine kernen zonder supermarkt zoals Lottum en Broekhuizen, een steeds belangrijkere doelgroep vormen. Dit is de reden dat het gebied dat Smits en andere bezorgers bestrijken, steeds groter aan het worden is. Dat betekent niet dat de bezorgbus dagelijks naar uithoeken als Meerlo en Griendtsveen rijdt; dat is volgens Lucassen op dit moment nog niet rendabel.
Laat je reactie achter