Coronacrisis raakt kweker harder dan de bloemist
De effecten die de coronacrisis heeft binnen de bloemensector, lopen uiteen. Zo ervaart een bloemist uit Horst de crisis anders dan een Meterikse kweker, die financieel harder wordt getroffen.
Waar bloemist Jan Janssen van Witveld Bloembinders uit Horst zijn omzet ongeveer gelijk ziet blijven door de fors toegenomen inkomsten uit het bezorgen van bloemen, lijdt kweker Ron Hesen uit Meterik flink omzetverlies. Dat komt mede door de gekelderde vraag naar bloemen op de veiling die volgde na de eerste kabinetsmaatregelen. "Wij verwachten met feestdagen zoals moederdag hier, Franse moederdag en Pasen zestig procent omzetverlies door de coronacrisis", aldus Ron Hesen. Hij runt de Meterikse Kwekerij Hesen met zijn vrouw Diana.
Verschuiving
Hoe anders is dat bij Janssen, die merkt dat mensen nu meer bloemen laten thuisbezorgen dan ooit. Die verschoven balans trekt voor Janssen de inkomsten recht. Maar leuk vindt hij de huidige situatie niet. "We zijn blij dat we, hoop ik, een beetje troost kunnen bieden in deze tijden. Maar als we terug zouden kunnen naar de normale situatie, zouden we dat meteen doen."
Loonkostenregeling
Hesen kan met zijn kwekerij vooralsnog geen beroep doen op de zogenaamde NOW-regeling van de overheid om de loonkosten van zijn 12 man personeel te compenseren. De reden is dat hij de drempel van 20 procent omzetverlies niet haalt, omdat hij in deze voorjaarsperiode het overgrote deel van zijn jaaromzet genereert. Volgens onder meer de Limburgse Land- en Tuinbouwbond moet de regeling worden aangepast, omdat er over een heel jaar gezien wel degelijk sprake is van een forse omzetdaling bij veel tuinders.
Solidariteit
Om de klappen op te vangen is de solidariteit binnen de bloemenketen groot. "De stap na ons is een bloemist", zegt Hesen. "Die moet ook blijven leven. Ik hoop dat kinderen en kleinkinderen het bosje bloemen bij een bloemist halen en zorgen dat zo veel mogelijk ondernemers tot in september door kunnen."
Laat je reactie achter